fbpx

Robotyka – daj szansę swojemu dziecku na rozwój i dobrą zabawę ! [5] powodów, dla których warto zapisać dziecko na zajęcia z robotyki i programowania

Opublikowane przez Nikky w dniu

Robotyka - daj szansę swojemu dziecku na rozwój i dobrą zabawę! [5] powodów, dla których warto zapisać dziecko na zajęcia z robotyki i programowania.

programowanie i robotyka LEGO


Zawody związane z branżą informatyczną regularnie pojawiają się na listach zawodów przyszłości. Wiążę się to z rozwojem otaczającej nas technologii. Specjaliści z branży IT to ludzie, którzy już teraz są bardzo poszukiwani na rynku pracy. A takie zapotrzebowanie będzie rosło. Sukcesywnie będą pojawiały się na rynku nowe miejsca pracy związane z branżą IT, które obecnie nawet nie istnieją!

Stąd też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracodawców przyszłego rynku pracy powstały zajęcia dla dzieci, które już od najmłodszych lat uczą się jak korzystać z nowoczesnych technologii. Mowa tu o zajęciach z programowania i robotyki przy użyciu zestawów LEGO Education.

Czym są zajęcia z robotyki i programowania?

Przede wszystkim warto wiedzieć, że mimo iż, nauka programowania i robotyki brzmi stricte jako dziedzina informatyki, dzieci podczas takowych zajęć rozwijają się w duchu STEAM (ang. science, technic, engineering, art, maths). Oznacza to, że jest to interdyscyplinarna nauka, gdzie oprócz pogłębiania umiejętności informatycznych, dzieci rozwijają zdolności manualne (motoryka mała), uczą się współpracy w grupie, otwierają się na nowe znajomości i uczą się wyrażania własnych opinii oraz zyskują pewność siebie podczas przedstawiania swoich pomysłów przed grupą oraz instruktorem.

Przedstawiamy 5 powodów, dla których warto zapisać swoje dziecko na zajęcia dodatkowe z programowania i robotyki:

1. Nauka programowania

Mimo tego, że sama nazwa zajęć sugeruje, że nasze dziecko odbędzie kurs programowania – uważamy, że warto pochylić się nad tym zagadnieniem. Dla wielu osób może się to okazać bardzo abstrakcyjne, że dzieci w wieku już 5 lat mają szansę uczyć się programowania. Prawda jest jednak taka, że młode pokolenie o wiele lepiej radzi sobie z nowymi technologiami niż wielu rodziców. Biorąc pod uwagę to, że postęp cyfryzacji następuje w porażającym tempie – warto uczyć nasze dzieci od najmłodszych lat jak wykorzystywać komputer, przekazując wiedzę w najbardziej dla dziecka przystępnej formie czyli poprzez zabawę. Dzieci w tym wieku wiedzę chłoną jak gąbka, więc im wcześniej poznają tajniki informatyki – tym lepszy start w przyszłość im zapewnimy. Na duży plus zasługuje fakt, że dzieci zdobywają tutaj wiedzę praktyczną, mają wiele okazji do przetestowania własnych teorii i stosowania nowatorskich pomysłów. Dzięki gotowym aplikacjom LEGO uzyskujemy wspaniały start do nauki programowania dla dzieci, którą później możemy przenieść w bardziej zaawansowane środowiska takie jak SCRATCH czy PYTHON. Przy wyborze kursu ważne jest wybranie zajęć odpowiednich do wieku dziecka, dlatego – sprawdź na jakich zestawach pracuje instruktor oraz jakie posiada doświadczenie.

2. Rozwój motoryki małej, myślenia przestrzennego i logczinego...

I można by tak wymieniać dalej i dalej, ale tutaj dzieci rozwijają się pod wieloma aspektami. Na początku, dzieci uczą się współpracy, pracując w parze. Początki zawsze są trudne, bo chyba wszystkie dzieci uwielbiają LEGO i ciężko jest im pogodzić się z tym, że muszą współdzielić swój zestaw klocków , ale szybko zaczynają współpracować. Dzieci zaczynają samodzielnie pilnować tego, żeby przekazać budowlę koledze, potrafią sprawdzić ile stron ma instrukcja i sprawiedliwie ją podzielić, wspierają się przy budowania i wspólnie szukają błędów w konstrukcji. Kolejnym ważnym aspektem jest rozwój myślenia przestrzennego, które dzieci ćwiczą budując roboty z klocków LEGO. Zaczynają od prostych konstrukcji, a kończą na skomplikowanych budowlach. Z lekcji na lekcję coraz mniej dzieci pyta „proszę pana jak to wczepić?”, coraz lepiej radzą sobie z budowaniem. Dzięki temu w przyszłości unikną problemów z chociażby rozumieniem geometrii i figur przestrzennych. Podczas budowania dzieci rozwijają również motorykę małą, która dotyczy ruchów palców i dłoni. Jej rozwój stanowi bardzo istotny aspekt funkcjonowania młodego człowieka rozwijając precyzję ruchów.

3. Myślenie przyczynowo-skutkowe

To myślenie, które zaczyna pojawiać się już u dzieci w wieku przedszkolnym. Nauka programowania stanowi doskonałe ćwiczenie rozwijające tę umiejętność. Młodzi adepci tej sztuki zapoznają się z blokami programistycznymi, a następnie uczą się w jakiej kolejności je wykorzystywać i układać, tak by wykonywały określone zadania. Już na etapie tworzenia programu, dzieci ćwiczą myślenie przyczynowo-skutkowe próbując przewidzieć co ich robot zrobi, gdy użyją danych bloków. Dodatkowo po wystartowaniu programu mają okazję na własne oczy zobaczyć czy ich przewidywania się spełniły

4. Nauka w duchu STEAM

STEAM, z angielskiego science, technology, engineering, arths, maths. Oznacza to , że na zajęciach dzieci  pogłębiają swoją wiedza z dziedzin takich jak: nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka. Oprócz samej nauki programowania i robotyki, rozmawiamy też dużo o otaczających nas zjawiskach przyrodniczych, fizycznych, chemicznych. Zazwyczaj budowane przez nas roboty dotyczą sytuacji życiowych oraz usprawnień, które mogą wprowadzić. I tak rozmawiamy czasami o echolokacji u nietoperzy, o trzęsieniach ziemi, podróżach kosmicznych, nasze zajęcia są nieprzewidywalne. Staramy się również zaszczepić w dzieciach chęć dalszego rozwoju, dzieląc się nowinkami ze świata robotyki. 

5. Forma spędzania czasu wolnego w formie zabawy!

Dzięki użyciu podczas zajęć zestawów klocków LEGO, zajęcia wzbudzają duży entuzjazm wśród dzieci. Jest to atrakcyjne połączenie nauki z zabawą, a także ciekawa forma spędzania wolnego czasu przez przez dziecko.

Jak wyglądają zajęcia z robotyki i programowania?

Zajęcia odbywają się w grupach maksymalnie 10 osobowych, które prowadzi instruktor z doświadczeniem w pracy z dziećmi. To co nas wszystkich łączy to pasja do nauczania oraz nowych technologii. Łącząc te dwie rzeczy w całość – otrzymacie ekipę Konstruktora. Dzieci pracują w parach, a na każdą parę przypada 1 zestaw Lego EUDCATION oraz 1 tablet/komputer. Każde zajęcia rozpoczynamy powtórką materiału z poprzednich lekcji. Najpierw odpytujemy dzieci ze wszystkich bloków programistycznych, które miały już okazję poznać, a następnie tłumaczymy nowe zagadnienia. Następnie omawiamy  zadania, które dzieci i zbudowane przez nie roboty będą wykonywały na bieżących zajęciach . Przechodzimy do budowania robotów, zgodnie z instrukcjami, które przygotowujemy dla dzieci. Po skonstruowaniu  robota, dzieci wykonują zadane przez nas ćwiczenia, a po zakończeniu programowania  mają chwilę na swobodną zabawę własnymi konstrukcjami. Wtedy też przychodzi czas na własne pomysły, bo robota można przebudować i rozbudować zgodnie ze swoją koncepcją. Staramy się każde zajęcia kończyć drobną rywalizacją i uczyć dzieci, że mimo drobnej porażki warto starać się dalej. Zajęcia trwają 90 minut bez przerwy .  Jeżeli jest taka potrzeba dzieci podczas zajęć mogą odejść na chwilę od stanowiska aby się napić, bądź coś przekąsić. Dzięki temu nie wypadamy z rytmu zajęć.

Jeśli dalej nie jesteś przekonany do naszych zajęć, zapisz się na bezpłatną lekcję próbną 😊


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *